Семейният портал

"Информираният човек се манипулира трудно!"

Жан Жак Русо

Електронен магазин
Вход към е-магазина
Радио ФЕМИЛИ
Слушайте on-line

Спортът и раждането

#

Интервю със Станимир Михов - фитнес инструктор и консултант по спортно хранене, завършил в НСА Фитнес и фитнес-културизъм.

 

Портал „Мама, татко и аз“ (МТА): Раждането по естествен начин е свързано с много болка. Може ли спортът да облекчи болките?

 

Станимир Михов: Физическата активност и редовните упражнения могат да спомогнат често срещани проблеми и затруднения да минат по-леко. Някои примери:

• Да се избегнат сериозни болки в гърба, таза, постоянна умора и други.

• Ще се чувствате по-добре относно промените, които се случват с тялото ви и ще имате по-голяма увереност в целия процес.

• Ще поддържате по-здравословно тегло и ще имате по-спокоен сън.

• Може да спомогне за предотвратяване на депресия и подобряване на самочувствието.

• До някъде се подготвяте за усилията, които са нужни при самото раждане.

• Връщането във форма ще бъде по-лесно след раждането.

 

фитнес, спорт, раждане, хранене, упражнения

 

МТА: Има ли връзка между времетраенето на раждането и спорта? Възможно ли е раждането да протече по-леко и бързо при спортуващите жени?

 

Станимир Михов: Според редица проучвания, връзка между спорта и физическите упражнения и преждевременно или забавено раждане – няма.

 

От друга страна, жените, които са практикували някакъв вид спорт по време на бременността си имат по-малко усложнения по време на раждането, спрямо тези, които не са.

 

Четете още: Техники за релаксация преди раждането

 

Друг положителен факт, който се изтъква в подобни проучвания е, че майките, които са спортували и родените им деца, имат по-кратък болничен престой спрямо неспортуващите.

 

МТА: Ще има ли положителен ефект, ако жената не спортува, но въпреки това води активен начин на живот – движи се много, върви пеша и т.н.?

 

фитнес, спорт, раждане, хранене, упражнения

 

Станимир Михов: Добрата физическа активност ще има положителен ефект спрямо нулева такава, но както беше споменато по-горе, включването на физически занимания може да има редица положителни ефекти, които не са за пренебрегване.

 

МТА: Възможно ли е да се прекали със спорта по време на бременността и това да има негативен ефект върху раждането?

 

Станимир Михов: Да, определено съществува тази възможност. Важно е да се избягват контактните спортове и такива, при които има резки движения или се стои в изправено положение прекалено дълго време. Такива са футбол, волейбол, бокс, джудо и други.

 

Четете още: Как да се справите със страха от раждането?

 

Също така упражнения, натоварващи директно коремната област е за предпочитане да се ограничат, тъй като са свързани със силни контракции в областта и може да попречат на нормалния приток на кръв към плода.

 

Трябва да се внимава и с прекомерното затопляне и вдигане на пулса. Използването на „колани за топене на мазнини“ и други подобни може сериозно да навреди.

 

МТА: Кои спортове са подходящи за бременни жени и биха спомогнали за по-леко раждане?

 

фитнес, спорт, раждане, хранене, упражнения

 

Станимир Михов: Фитнес заниманията са едни от най-безопасните за бременни, но трябва да се избират подходящи тежести и натоварвания, тъй като бременността е свързана с отслабване на ставите, промяна в центъра на тежестта и други. Това от своя страна налага малки модификации във фитнес програмата.

 

Тренировките на машини са препоръчителни, пред тези със свободна тежест. Бързо ходене, стречинг или йога, плуване, велоаргометър, както и упражнения с лека тежест вкъщи, също са добри опции.

 

Снимки: B&B Fotografía 2013, Gonzalo Merat, Jose Gabriel Lugo Foter.com


Подобни статии:

Коментари:

  1. Станимир Михов каза:

    Обикновено е препоръчително сърдечната честота да не надвишава 140.
    Истината е, че сърдечният ритъм не е едноличен показател колко тежко е дадено натоварване.
    Ако сте добре тренирани, сърдечна честота от 140 няма да е проблемна, но ако сте напълно начинаещи спрямо упражнения и тренировки, достигането и може да е прекалено.
    За бременни се препоръчват средно интензивни тренировки - като главно правило може да се следва - трябва да сте задъхани, но все още да сте в състояние да проведете нормален разговор безпроблемно.

  2. Соледад каза:

    какво затопляне и вдигане на пулс се определят като прекомерни и защо всяко от тях не е препоръчително за бременната жена?